« Tillbaka till Motor Visningsläge: Detta visningsläge listar ett inlägg åt gången Detta visningsläge visar inlägget och alla svar på en sida Detta visningsläge visar inlägget och svaren trådade på en sida
  • MRQ

    28.jun.2007, kl.11:36

    Hur uppfattas Opel idag?

    Med stort intresse för bilmärken önskar jag en debatt om vilka värden som Opel debattörer anser varumärket besitter idag samt vilket annat bilmärke man främst jämför Opel med, ser fram emot alla typer av kritik!

  • 28.jun.2007, kl.12:56

    Så här ser jag Opel

    En snygg bil, som traditionen är hos gm uppbyggd av underdimensionerade komponeneter av ofta dubiös kvaleté.

    Bilen är ok i lokaltrafik, men kan inte mäta sig med konkurrenterna på långkörning.

    Närmast att jämföra med de övriga GM märkena och vissa ab de billigare orientaliska bilarna.

    Kör man en opel så kånns det ok om man inte kör för långt eller fort.
    Sätter sig man sig så till exempel i en BMW eller till och med i en av de bbättre mondeo nodellerna så ser man vad som saknas.

  • undran

    28.jun.2007, kl.21:45

    opel

    Opel är inte mer underdimensionerade än andra bilar.
    Beträffande landsvägsåkning är dom minst lika bekväm som
    t:ex BMW, oerhört bra bränsleekonomi. Åker själv en Omega
    2,0 16v-95, är oerhört nöjd med den. Synd att dom slutade med Omega 2003, bättre laståsna finns inte.

  • 4.aug.2007, kl.20:08

    Enkelt.

    I dag år 2007 utmärks Opel främst av Europas bästa kvalitet, världsledande design, som man haft sedan 1982, fast ingen har erkänt det tidigare.
    Sport, prestanda, teknik, personlig stil, låga priser, en i huvudsak logisk, effektiv, och förnuftig konstruktion och utformning och ett stigande prestigevärde.
    Sedan tillkommer hög aktiv och passiv säkerhet med inovativa konstruktioner och teknik som faktiskt går tillbaka till 1980-talet, men då uppmärksammades det inte.
    Redan 1982 hade man exempelvis krockcensor för centrallåset som automatiskt låser upp låsta dörrar vid en olycka, det hade Volvo inte ens när man kom med S80.

    Om man vill vara noga kan man ju också nämna att Opel är det enda bilmärket inom GM som det är något med och som går med vinst (att det börjar gå bättre för Saab är också tack vare Opel), utan Opel skulle GM tvingas göra konkurs eftersom Opel leder all avancerad produktutveckling inom GM, vilket man för den delen till och från gjort ända sedan
    1980-talet.
    Ett enda exempel är Cadillac Night Vision med IR-kamera som ser i mörker, det utvecklades av Opel 1994 på Omega ISOTEC och kombinerades då med radar och automatisk inbromsning och avståndshållning till andra bilar, Opel var före Mercedes och BMW, planen var att införa det 1997, men beslutet fattades aldrig.

    Den här knappem i mittkonsolen som reglerar färddatorn och ett hundratal andra funktioner och som BMW fått äran för under namnet iDrive och som Audi och Mercedes var snabba att ta efter, den knyckte BMW från Opel Signum Genevsalongen 1997, inte bara knappen utan också dess funktioner i detalj, plockat rakt av.
    Men BMW är den som fått äran av att hitta på det, inte Opel.
    Det finns 40-50 liknande exempel sedan 1970 på att Opel presenterat någon teknisk nyhet, ingen bryr sig om det ett enda dugg, total tystnad, ett par år senare kommer Porsche, Mercedes eller BMW med samma sak och då blir det stor uppmärksamhet och de får äran, ingen minns och ingen har minsta aning om att det var Opel som var först.

    Gamla Opel Senator hade dåligt rykte, i den mån någon kände till att den existerade, de allra flesta har aldrig sett en sådan bil och inte hör talas om den.
    Den ansågs tråkig och otillräcklig och full av brister, men jag som kört denna bil vet att detta är ren lögn från början till slut.

    Senator från 1982 och i vissa detaljer redan 1978 var full av små tekniska finesser, enastående kvalitet och påkostad teknik som inte en enda gång någonsin nämnts i en biltidning, inte en enda gång.
    Två exempel: centrallåset hade en tryckcensor som gjorde att man inte behöver vrida nyckeln för att låsa dörrarna, ett lätt tryck med fingret i önskad riktning räckte.
    Typisk detalj man kan vänta på en BMW, ingen väntar det på en Opel.
    Och bakljusen, med sin linser i glasen och sina pressade kretskort i stället för elkablar och specialglödlampor, typiskt BMW skulle alla säga, men det är inte BMW, det är Opel.

    Teknikens värld testade en gång en Opel Senator 1980, tror jag det var, mot en motsvarande BMW, för ett par år sedan var den Senatorn till salu i Teknikens Värld, då tog de reda på vad som hänt BMW:n det visade sig att den blivit skrotad för så länge sedan att ingen kunde minnas vart den tog vägen, men Senatorn rullar än, nästan lika fin som då.
    Det är lätt att se vilken kvalitet BMW har eller hur?
    Myt och åter myt!

    När det handlar om en BMW eller Mercedes då ägnas en stor del av uppmärkasmheten åt just dessa små detaljer, och vad blir följden av detta agerande?
    Om man i ett fall alltid nonchalerar en mängd intressanta fakta och detaljer och i ett annat fall alltid tar med dessa uppgifter då skapas ju oundvikligen en sned och falsk bild, en myt uppstår.
    BMW har ju alltid varit berömda för sin färddator, men går man tillbaka till början av
    1980-talet och ser på BMW:s färddator och jämför med Opels så är Opels helt överlägsen.
    BMW:s färddator är en plojig leksak med föga funktionell utformning som saknar viktiga funktioner som Opels har.
    Myt!

    Det är så tröttande att höra detta eviga snack om BMW andra bilmärken och veta att det till stor del är en saga, baserad på okunskap, propaganda och förtryck av sanningen som lättlurade figurer så gärna vill tro på.

    Opels senaste modeller och den positiva uppmärksamhet de fått, har på allvar börjat ge Opelnamnet allt mer glans och ära och prestigenivån måste nu anses ligga högre än Volkswagen som har en del fiaskon och mycket trista modeller bakom sig de senaste åren. Och Volkwagens och Audis kvalitet har ju inte heller visat sig så hög som alla inbilat sig.
    En bil som ger intryck av hög kvalitet men som likväl krånglar och går sönder, det luktar ju skickligt bedrägeri.
    Det samma har ju gällt Mercedes som ju redan år 2000 blev överträffade av Opel i kvalitet.
    Opel börjar just nu i år 2007 att nafsa bitar ur Audis prestigenivå, med nya Vectra-Insignia är det troligt att man kommer att ta ett par rejäla tuggor också från BMW enligt var som förmodas av de insatta.

    Sedan finns det inget bilmärke som Opel brukar jämföras med.
    Något Volvo-Saab, BMW-Mercedes förhållande finns inte för Opel.
    I Sverige brukade Opel förr jämföras med Volvo, men så är det inte längre.

    Man har inte jämfört hela bilmärket utan de enskilda modellerna.
    En med Volkswagen, en annan med BMW, en tredje modell med Volvo, Opel har konkurerat med alla, en av orsakerna till att Opel skaffat sig fiender i alla läger.
    Opel har inte nöjt sig med att vara uppkäftig mot bara ett eller två bilmärken, man har sprutat grus i nyllet på de flesta och därför har det funnits många som gärna sagt negativa saker om Opel för att hämnas.

    BMW:s första bil med kvalitet var nya 7-serien 1987, historiskt är BMW ingen kvalitetsbil och det är först i dag man lyckats få till någon kvalitet att tala om.
    Framför allt motorerna och chassi har ju varit en katastrof som precis som Mercedes motorer chassi inte tål någonting alls, de blir utslita i ett nafs och måste renoveras hela tiden, ska de hålla måste de skötas extremt noga som en Ferrari.
    Några korta exempel på BMW:s ussla kvalitet är att topplocken ofta sprack på 320-323
    1983-86
    På 323-325 1988-89 kunde topplocksbultarna gå rakt av och ramla ner under kamaxeln som trykte ner dem i topploket eller en kylkanal med totalt motorhaveri som resultat.
    På första M3 brukade motorns insugsrör och packningen lossna eftersom man glömt att sätta dit en bult och felet brukade fixas med att fylla i med silikon!
    Dessa packningar måste bytas en gång om året till en kostnad av 3000 kronor.
    Första M3 lider också av att kamkedjesträckaren ofta läcker olja och förlorar trycket och varavar man då motorn när den är kall hoppar kedjan av eller brister och hej svejs med motorn!
    Sedan har vi första 3-serien 1976-80 eller 1982 med ett chassi som la bilen på taket precis som med Mercedes A-klass, vilket för den delen också kan hända med E 39, 5-seriens kombi 1996-2003.
    (Förresten har Golf också hamnat på taket, det höll på att hända i ett undanmanövertest av Teknikens värld redan 1991 mot nya Astra där Golfens bakdäck nästan ramlar av fälgen och det är bara någon centimeter kvar tills fälgen tar i asfalten och bilen slår runt, Astran visar sig ha helt överlägsna vägegenskaper.)

    Under 1990-talet klagades det friskt på Opels kvalitet men man ska inte kasta sten när man själv sitter i glashus, andra bilmärkens kvalitet har knappast varit något att skryta med.
    Och Opels gamla kvalitetsbrister var betydligt överdrivna.

    Ford är en av de ynkligaste biltillverkare som någonsin funnits, deras ölburkar på hjul hoptråklade av en bysmed i Transylvanien är bara att skratta åt.

    Den första bil Ford någonsin tillverkat är Mondeo 2001, och den har knyckt allt den har från andra bilar, det är bara den obehagliga lukten av gammalt kylskåp och ålderdomliga känslan i kupen som andas typiskt Ford.
    En biltillverkare som bara funnits i 6.5 år, är det något att skryta med?
    Nya Monde är designad av en Opeldesigner och inredningen är löjligt tam och utslätad, den har ingenting alls av avancerad stil och personlighet över sig utöver en mängd föga originell silverfärg, alltså stark fordkänsla! Usch!

  • aldrig

    3.sep.2007, kl.08:08

    jag borde köpt öl

    Om jag köpt öl istället för en opel
    så hade jag haft mer pengar kvar i pant än vad skitbilarnas urmoder Opel Omega är värd idag 7 år senare.
    aldrig mer en opel

  • 19.okt.2007, kl.12:01

    Opel är framtidens bil

    Det finns alltför många tyckare. Visst finns det rötägg bland Opel som hos alla andra biltillverkare. Till och med Japanska bilar. (egen erfarenhet).

    När man köper en begagnad bil, vet man oftast inte orsaken till problemen som finns på just den bilen. Oftast framkommer det sent omsider att bilen varit krockad eller tomkörd på olja. Felmonterad eller slarvigt monterad extrautrustning kan förorsaka allvarliga problem med den elektronik som finns i bilarna idag.

    Därför bör man inte kasta skit över någon specifik bilmodell.

    Jag har i min och min familj bara positiva omdömen om OPEL efter mångårig användning. Tyvärr har detta inte gällt de Japanska bilarna, jag tror dock personligen att utfallet varit annorlunda om vi valt Toyota.

    Nu till dagsläget.
    Opel är idag enligt all Syd/centraleuropeisk press ett bilmärke som kan mäta sig med Toyota i kvalitet. Enl. de konsumentundersökningar som gjorts i dessa länder hamnar Opels modeller i topp hos såväl konsumenter som bilhandlare.
    Opel har modeller som i denna statistik klarar sig bättre än alla övriga Tyskar. Så har det varit de senaste 3-4 åren.
    Saab borde här ha klarat sig lika bra som Vectra till ex.
    eftersom dessa bilar har exakt samma tekniska komponenter till 99%, (det enda som skiljer är servostyrningen och tändningslåsets placering, samt inredning/karosseri design), men hamnar långt ner på listan på grund av att det säljs för få i dessa länder.
    Jag tror inte att arbetarna på Saab skruvar ihop bilarna sämre än Tyskarna, men vissa inom sprider rykten om dåliga komponenter från Opel så fort Saab får något problem. Men då kan påpekas att Opel aldrig haft motsvarande problem.

  • mliung

    12.nov.2007, kl.17:07

    Opel Astra 95

    Hej gunnar-2!

    Funderar på att köpa en begagnad Astra från 95. Den har inte gått mer än 4000 mil, så den känns hyfsat fräsch. Har du erfarenhet från modellen?

    Mvh

  • 12.dec.2007, kl.12:43

    Ursäkta dröjsmålet

    Astra -95 har två motorvarianter, dels en 1,6 litersmotor, som utvecklades till ecotec under denna årgång, dessutom en brasilientillverkad, lksom 1,4 lit.motorn. De tidigaste modellerna av ecotec-motorerna hade lösa kalvringar o ventilstyrningar.
    Det är därför viktigt att kontrollera oljeförbrukningen. Drar bilen mer än 1 liter olja på 500 mil, bör man ta ett komp.prov. En torrkörning klarar inte toppen, eftersom oljan kan bränna fast ventilstyrningarna.
    Det som är a. o o. med denna motor, är att förvissa sig om att inte tidigare ägare kört bilen torr.
    Med täta oljebyten,ca 500 mil, kan även denna motor gå många mil. P.s. De flesta av dessa har åtgärdats under garantitiden.
    Hur det förhåller sig med tidigare motorer, vet jag inte.
    Dock känner jag till att termostaten sitter väldigt illa till under kåpan för kamremmen på dessa motorer.

  • aldrig

    20.nov.2007, kl.11:24

    Ny Omega

    Tyvärr så köpte jag bilen ny hos verkstaden som sedan försökte att laga bilens alla fel under de 6 år som jag hade kvar garantin.så det går ej att skylla på efter monterade detaljer.
    rostskyddsgarantin gäller ju tyvärr inte häller på denna fantastiska bil då jag som ägare ej uttryckligen begärt att märkesverkstaden skulle utföra rostkontroll när bilen servades enligt service boken. ingen kontroll ingen garanti.
    summa sumarum Opel och deras verkstad har verkligen förbrukat sitt förtoende hos mig

    aldrig mer en Opel

  • 12.dec.2007, kl.12:27

    Märkligt men kanske förklarligt?

    Det framgår inte vilken årsmodell du hade. Inte helöler typ av fel, om det var elfel vilket det troligen rörde sig om.
    Fel på styrboxar förekom på vissa årsmodeller, men om bilen servats/reparerats på GM verkstad, så skulle detta kunnat rättas till, eftersom Opel har den modernaste teknik för felsökning, via Opel i Tysklands databas för felsökning.
    Där finns förteckning över de vanligast förekommande felen inom respektive felkod.
    Problemet är, att de återförsäljare och verkstäder som tidigare sålde Saab, fullständigt ignorerar Opelägare, så fort tiden för deras eget lagstadgade garantiåtagande löpt ut.
    Detta är största dilemmat för Opelägare idag. Det lär förhålla sig på samma sätt för Saabägare hos en del av de firmor som tidigare sålt Opel.
    Eftersom jag kört Opel, Saab o Volvo som tjänstebilar, haft 2 Omegor i min egen familj, Omegor som gått ca 17000 mil vid inköp, o som jag/vi kört över 30.000 mil vardera med, vill jag påstå att Opel håller väldigt hög kvalitet.
    Jag har så att säga följt utvecklingen, sett hur den lilla kvalitetsskillnaden märkena emellan med åren utvecklats för Opels del, o upplever att de övriga blivit sämre ihopskruvade.
    P.s. Saab o Opel använder sig av samma växellådor, koppling, bromsar, hjulupphängning, elsystem, deiselmotorer, bensinturbo (175 hk), 6 cyl bensinturbo.
    Dessutom har 2.0 ecopower/ecotec konverterats till etanoldrift hos saab, men är i grunden från samma motorfamilj. (Denna motor finns i minst 6 olika verisioner från 150 - 260 hk)

« Tillbaka till Motor